Možná to znáte – udělali jste redesign webu a spolu s ním došlo i ke změnám URL adres jednotlivých stránek – původní www.example.com/cenik.php je nyní dostupný na www.example.com/cenik. V tuhle chvíli potřebujete udělat dvě věci:

  1. automaticky přesměrovat návštěvníky z www.example.com/cenik.php na www.example.com/cenik. Zobrazit stránku 404 – nenalezeno je zbytečné, nutíte návštěvníka doklikat se tam, kam potřebuje a je pravdědpodobné, že o něj přijdete
  2. odstranit odkaz na stránku www.example.com/cenik.php ze SERPu, tedy z výsledků vyhledávání

Poznámka – samozřejmě také potřebujete upravit formát odkazů přímo na novém webu, to je ale snad jasné.

Jak na automatické přesměrování?

Jednoduše. Stačí na dané stránce odesílat HTTP hlavičku s kódem 301 – Moved permanently a prohlížeče automaticky návštěvníka přesměrují. V PHP se k tomu účelu dá použít funkce header, v Nette např. metoda redirect().

Jak na odstranění URL z výsledků vyhledávání?

Také jednoduše.

Pro Google doporučuji využít Google Webmaster Tools, kde zvolíte s jakým webem právě pracujete, následně v menu zvolíte Optimalizace → Odstranit adresy URL. Nezapomeňte si přečíst podmínky, za jakých k odstranění dojde – stránka by se měla hlásit HTTP kódem 410 nebo 404. To ale není možné, protože již posíláme HTTP kód 301, pomocí kterého také přesměrováváme. Využijeme tedy druhou možnost a to přidání konkrétní adresy do souboru robots.txt. Pro náš konkrétní příklad by tedy mohl soubor robots.txt vypadat následovně:

Disallow: /cenik.php

Pomocí této úpravy souboru robots.txt dojde k odstranění linku i z vyhledávání na Seznam.cz (viz dokumentace Seznam.cz)

A je to :-). Návštěvníky zbytečně neotravujeme a vyhledávače nepřivádějí návštěvníky na stránky, co již neexistují!

Děláte to jinak? Bezva, budu rád, když se podělíte o Vaše zkušenosti s přesměrováváním z neexistujícíh stránek.